V loňském roce uskutečnili Češi přes 11 mil. dovolených (delší cesta - čtyři přenocování a více), z toho v tuzemsku 7 mil. (pokles 7,6 % ve srovnání s r. 2014) a do zahraničí vycestovalo 4,2 mil. Čechů, což představuje nárůst 3,5 % oproti roku 2014. Statistiky potvrzují, že Češi mají chuť cestovat na dovolenou do zahraničí, dokonce v rostoucí míře. Ekonomické problémy v jižních zemích či migrační vlna přes veškerou negativní mediální kampaň neměly žádný dopad na turisty. Všechny zájezdy proběhly zcela normálně a pobyt klientů nebyl nikterak omezen.

Kratší dovolenou Češi rovněž šetří, průměrné výdaje na 1 delší cestu se snížily o 120 Kč na osobu, na celkových 12.468 Kč/os a pobyt.

Trend zkracování pobytu a trávení více dovolených v průběhu roku pokračoval i vloni. Průměrná doba přenocování se zkrátila, v zahraničí strávili čeští turisté v průměru 7,7 dní. Naopak v r. 2014 činila průměrná doba pobytu 8,2 dní.

Nejoblíbenější cílovou destinací se stalo Slovensko a vystřídalo tak dlouhodobou stálici Chorvatsko. Mezi nejnavštěvovanější země se řadí ty s blízkou dojezdovou vzdáleností autem z ČR – Slovensko, Chorvatsko, Itálie a Rakousko. Mezi leteckými zájezdy stále vede Řecko, následované Tureckem a Španělskem. U severoafrických zemí evidujeme za rok 2015 pokles zájmu, v případě Egypta 37 % a Tuniska 50 %.


Rozhovor s Ing. Kateřinou Petříčkovou, výkonnou ředitelkou Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Jak se Češi staví k využívání služeb cestovních kanceláří?

Současná situace v Evropě a ve světě vede k tomu, že čeští turisté kladou větší důraz na určitou jistotu při cestování, aby v případě nenadálé události nezůstali v zahraničí bezprizorní. Proto využívají služeb cestovních kanceláří, které mají i zákonnou povinnost postarat se o své klienty v nouzi a bezpečně je vrátit do České republiky. Individuální cestující, organizující si dovolenou samostatně, se musí zabezpečit sami. Klienti, kteří svěří zajištění své dovolené solidní, dlouholeté a prověřené cestovní kanceláři, se zbaví řady případných problémů, které za ně cestovka vyřeší.

Je možná změna destinace při zhoršení bezpečnostní situace?

Každá cestovní kancelář bere bezpečnost, pohodlí a klidný průběh dovolené svých klientů jako zásadní prioritu, má nejaktuálnější a pravdivé informace o reálné situaci v destinacích a je připravena v případě jakékoli nenadálé situace postarat se o své klienty tak, aby jejich dovolená proběhla bezpečně a bez omezení čerpání služeb. CK stav v destinacích pečlivě monitorují a vyhodnocují, a pokud si to situace vyžádá a mohlo by dojít ke zhoršení bezpečnosti turistů, jsou všechny CK schopny a připraveny adekvátně zareagovat – bezplatně nabídnout klientům posunutí termínu zájezdu, nabídnout jiné turistické letovisko či cílovou destinaci.

Může migrační vlna narušit Váš pobyt?

Čeští turisté se nemusí zahraniční dovolené obávat. Ať už bude počet imigrantů v letošním roce jakýkoli, rozhodně se nebudou nacházet v přímořských letoviscích, neboť míří do zemí západní Evropy a národní bezpečnostní složky je koncentrují v uprchlických táborech. Z loňské letní sezóny neevidujeme na sekretariátu asociace ani jedinou stížnost na přítomnost uprchlíků v turistických letoviscích. Naopak díky nižšímu počtu turistů na řeckých ostrovech Kos a Lesbos zde trávili návštěvníci příjemnou dovolenou.

Dle zkušeností cestovní kanceláře monitorují v reálném čase aktuální situaci na hraničních přechodech a průjezdnosti všech tras. V případě potřeby jsou schopny operativně zvolit alternativní trasu s ohledem na komfort přepravy a bezpečnost cestujících. Vzhledem k současnému uzavírání balkánské trasy nepředpokládáme žádná omezení dopravy tímto směrem.

Může mít zhoršená ekonomická situace v některých destinacích vliv na průběh dovolené?

Jak jsme rovněž zažili v loňské sezóně, ekonomické problémy v jižních zemích – zejména v Řecku - přes veškerou negativní mediální kampaň neměly žádný dopad na turisty. Všechny zájezdy proběhly zcela normálně a pobyt klientů nebyl nikterak omezen - žádné problémy s výběrem hotovosti z bankomatů, žádný nedostatek potravin či omezení nabídky sortimentu v obchodech.