Provozovatelé skiareálů a potažmo celá horská střediska v ČR museli dost zabrat, aby se dostali do konkurenceschopného stavu. Obrovský investiční a rozvojový boom nastal zejména v letech 2004–2015, kdy bylo postaveno na 70 nových lanových drah, a spolu s tím vylepšena i další infrastruktura. Nastartoval se tak proces, kdy horská střediska investovala ročně téměř jednu miliardu korun a zásadním způsobem se změnila tvář našich hor. Přibyly nové sjezdové tratě s umělým zasněžováním, parkoviště, restaurace, půjčovny, lyžařské školy, apod.

V současné době je ČR devátou zemí na světě v počtu lyžařodnů a ročně české hory navštíví přes 10 milionů návštěvníků.

I když se nemůžeme v některých ohledech s alpskými zeměmi srovnávat – zejména v délce a šířce sjezdovek či nadmořské výšce – přece jen jim relativně úspěšně konkurujeme. Nebo spíše doplňujeme nabídku na trhu, protože je dobře, že máme na výběr. Pokud je někdo například sportovní jezdec a má týden dovolenou, je pro něj alpská sjezdovka pravděpodobně jasnou volbou. Jinak to ale vidí třeba rodina s dětmi, která chce zajet na hory na prodloužený víkend. Ta zase raději zvolí české hory, kam v drtivé většině dojede do dvou hodin, služby jsou na velmi slušné úrovni a cenově přijatelné.

Posun v kvalitě horských středisek můžeme vidět i ve výuce lyžování – před pěti lety bylo například v českých lyžařských školách jen několik dětských pojízdných koberců, dnes jsou jich desítky a vybavení dětských lyžařských školek si mnohde nezadá se zahraničními středisky. Podobný pokrok zaznamenaly i lyžařské školy – jejich učitelé nejen umí naučit lyžovat, ale jsou vychováváni k příjemnému vystupování vůči klientům, rozpoznávají jejich potřeby, a stávají se tak lidmi, kteří jsou jakýmisi průvodci po horském středisku.

Celý segment horského turistického ruchu je zkrátka stále více zaměřený na pohodlí klienta a na splnění jeho přání. I když třeba průměrná doba strávená v jednom dni s lyžemi na nohou se zkracuje, logicky se naopak prodlužuje pobyt klientů v gastronomických a volnočasových zařízeních. Správně a rychle reagovat na tento trend je úkolem doby.