Generace Z postupně nastupuje na trh práce. Jak byste popsal tuto generaci? V čem je tato skupina lidí odlišná od zbytku populace a co mohou budoucímu zaměstnavateli nabídnout?
Generaci Z je velmi těžké nějak plošně popsat. Nedefinuje jí žádný hudební ani módní styl, je rozmanitá a vlivem internetu i dost globální. Zetko může zaměstnavatelům nabídnout zcela novou perspektivu a svěží přístup, pokud k tomu dostane šanci.
 

Co si myslíte, že je pro mladého člověka klíčovým aspektem při volbě zaměstnání, a čím mohou firmy uchazeče z Gen-Z zaujmout?
V dnešní době s minimální nezaměstnaností, kdy téměř každý hledá nové pracovní síly, má mladý člověk poměrně širokou škálu možností. Pro zaměstnavatele je tedy důležité nezaniknout v davu. Na firemních přednáškách se bavím s rodiči a zaměstnavateli, na školách zase s diváky – generací Z a alfa. Ptám se, co je pro ně rozhodující, a slýchám často ty samé věci. Tak například identita značky a její přítomnost na sociálních sítích. Čitelnost, hodnoty a příběh. Generace Z je velkým konzumentem příběhů. Ráda se s firmou či značkou, pro kterou pracuje, ztotožňuje.

Generace Z je velkým konzumentem příběhů. Ráda se s firmou či značkou, pro kterou pracuje, ztotožňuje.

Pracovat v práci, kterou člověk nenávidí, a nevidět ve své činnosti smysl? To se často ozývá jako klasický odstrašující příklad, protože v tom řada mladých poznává své rodiče. Nastavení vztahů na pracovišti je také jiné. Work-life balance se vlivem Slacku, Instagramu a skupinových firemních chatů mnohem více propojuje. Dobré vztahy v kolektivu chceme všichni, pro mladé lidi mohou být klíčové. Boss byl v řadě firem nahrazen leaderem a leadership nepochybně září mezi současnými buzzwords. Vedení kolektivu i celé firmy je tak další díl skládanky. Mít pocit, že jste součástí týmu, přesně znát důvod, proč danou činnost děláte, k jakému výsledku míříte, přispívá k pocitu toho, že to, co děláte má smysl. Klasická odpověď na otázku „Proč to dělám? K čemu tohle budu potřebovat?“ Jinými slovy dotazy, které vždy překvapovaly naše učitele a nyní překvapují zaměstnavatele. Úkolem leadera je na tyto otázky poskytnout odpověď. Pokud dokážete důvod činnosti vysvětlit, dočkáte se mnohem větší motivace.

Jak se bude situace na pracovním trhu pro generaci Z vyvíjet v dalších letech?
Tento stav samozřejmě nemusí trvat věčně. Stejně jako byl studenou sprchou rok 2008, v ČR spíše tedy rok 2009, může být podobnou šokovou změnou některý z roků dalších. Nezaměstnanost tehdy vzrostla během roku a půl z 5 % na 9,5 %. Momentálně má často výhodu zaměstnanec. Když není spokojený, odchází jinam. Může si to dovolit. O pár let později může za delší konec tahat znovu zaměstnavatel.

Jaká je vize kariérního života vašich vrstevníků, čeho by chtěli po škole dosáhnout?
To je zcela subjektivní. Můžeme ale mluvit o honbě za smyslem a podstatou toho co a proč děláme. Ať už v životě, tak v práci. A pokud to pro generaci Z platí dvojnásob, je otázka, kolik násobků budeme zmiňovat ve spojitosti s generací alfa. To teprve bude zábava!
 

 

Jak vidí Metrostav generaci Z?

Mladou generaci není třeba uplácet!
 

Pozorovat polární záři, lovit lososy ve fjordu a vychutnávat krásy přírody – ano, to všechno u nás můžete zažít. Ale lákat vás na to nebudeme, protože víme, že chcete od života mnohem víc.

Umíme zato nabídnout radost ze smysluplné práce, opravdové a pevné vztahy, možnost vybudovat stavby, které zlepší kvalitu života nejen vám, ale i vašim potomkům. Mít práci, která člověka naplňuje a dává jeho životu smysl, jsou hluboce lidské potřeby, které přetrvávají napříč všemi generacemi.

Ve stavebnictví máme tu výhodu, že smysl naší práce je očividný. Mosty a tunely propojují a zkracují vzdálenosti, šetří zdroje a životní prostředí. Přehrady pomáhají hospodařit s vodou. S láskou a péčí rekonstruujeme památky a uchováváme práci našich předků pro další potomky. V domech a bytech nachází lidé domov.