Generace, která hledá respekt k lidem a velkým ambicím bez ohledu na pohlaví, věk nebo vyznání. Hledá propojený a dynamický pracovní svět, který si bere inspiraci ze startupů a dokáže měnit sebe i svět okolo. A tak s sebou mileniálové přinesli pojmy jako diverzita a inkluze. A nejsou to prázdné fráze, ale reálné aktivity na straně zaměstnavatele.

Ztracené dívky
Rozdíl v platech mezi muži a ženami v České republice je aktuálně 21 %. Jsme aktuálně na předposledním místě v evropském žebříčku. A není to jen plat, kde ženy ztrácí. Jen 5 % CEO z firem Fortune500 jsou ženy – a ať celosvětově, nebo v Čechách, je podíl žen v boardech, investičních společnostech nebo na konferencích velmi nízký. Přestože jich v průměru více dokončí vysokou školu.

Společnosti, které mají ženy v boardu, překonávají ostatní společnosti ve výkonnosti o 53 %.

Existuje mnoho oborů, kde by pohlaví nemělo hrát jakoukoliv roli, ale opak je pravdou. Podle průzkumu reklamní agentury McCann dnes 62 % absolventů reklamních škol jsou ženy. Ale aktuálně je v Británii jen 10 % kreativních ředitelek. „Ztracené dívky“, jak jim přezdívají, končí často na pozicích projektových manažerek, sekretářek nebo v domácnosti. I kvůli tomu, že firmy často nenabízí zkrácené úvazky, možnost pracovat z domu nebo rodičovskou dovolenou pro oba partnery. A ani mentální podporu.

Mateřská dovolená
Není to totiž jen o podmínkách pro zaměstnance, ale i o tom, jakou zprávu vysílají firmy navenek. Každá sedmá žena v Británii ztratí během mateřské / rodičovské dovolené práci. A jen 10 % z nich situaci konzultuje s HR a 3 % s právníkem. Proč? Protože je aktuálně dvakrát pravděpodobnější, že uvidíte ženu v reklamě mýt nádobí než běžet. Držíme se klišé z minulého století, i když už dávno nejsou pravdou. Na 40 % primárních nebo jediných živitelů rodin v Americe jsou ženy. Ovšem málokterá reklama to reflektuje.
Klišé, kterých se držíme zuby nehty, nám často blokují cestu k řešení. Norsko zavedlo rodičovskou dovolenou pro muže, a díky tomu gender management gap prakticky smazalo. Nedávno jsem mluvila s vysoce postavenou ženou, která se dohodla s manželem freelancerem, že na rodičovskou nastoupí on. Firemní HR, jejich rodina i okolí je od toho rozhodnutí odrazovali. Přestože to pro rodinu dávalo největší smysl.

Držíme se klišé z minulého století, i když už dávno nejsou pravdou. Na 40 % primárních nebo jediných živitelů rodin v Americe jsou ženy.

Ženy ve vedení
Škodíme tím nejenom ženám, ale i celé společnosti. Diverzita totiž není jen na image. Společnosti, které mají ženy v boardu, překonávají ostatní společnosti ve výkonnosti o 53 % (zdroj: Catalyst, New York, 2008). Firmy, které mají diverzitní týmy, jsou efektivnější a mají lepší výsledky. Ať výzkumné, nebo finanční. Gender gap nás podle United Nations celosvětově stojí minimálně 15 % HDP. A v okamžiku, kdy bychom v OECD zvedli poměr zaměstnaných žen na úroveň Švědska, vydělali bychom o 6 miliard dolarů ročně víc.
Nebude dlouho trvat, a svět se změní. Na 63 % špičkových manažerů v Americe má už být dávno v důchodu, nebude tedy trvat dlouho, a odejdou. Nahradí je generace, pro kterou jsou pojmy jako 1 : 1, diverzita nebo lidskost přirozené. A tak dnes firmy mají jedinečnou šanci rozhodnout se, zda vykročí do budoucnosti, nebo zůstanou v minulosti. Držím nám palce, aby se rozhodly co nejdříve.

 

#HolkyzMarketingu
 

PAVLÍNA LOUŽENSKÁ

Založila skupinu #HolkyzMarketingu, která má dnes přes patnáct tisíc členek.

Působila jako CMO ZOOTu nebo H1.cz, v agentuře 2FRESH se věnovala inovacím.

Je členkou správní rady Transparency International a dlouhodobě konzultuje technologické startupy.



ANETA MARTINEK

Specializuje se na marketing a pořádání eventů.

Pátým rokem organizuje v GrowJOBu osobnostněrozvojové a byznysové konference a eventy.

S Pavlínou Louženskou se stará o projekt #holkyzmarketingu, největší komunitu holek v ČR se zaměřením na marketing a sdílení zkušeností.