Pomoci může v první řadě zdravý životní styl. Vědci hovoří o tom, že kloubům prospívají zejména vitamíny C a D, z minerálů pak vápník a zinek. Zároveň je ale nutné dodat, že vliv může mít řada látek obsažených v jídle. Ideální je proto jíst lehkou a pestrou stravu, která tělu poskytne všechny potřebné živiny, a po níž nebude nabírat na váze. Při tloustnutí dochází k vyššímu zatížení kloubů a rychlejšímu opotřebování chrupavky. Kloubům také prospívá cvičení – a to i s počínající artrózou. Vhodné je plavání, chůze s holemi nebo protahovací cvičení jako jóga.

Výživa kloubní chrupavky

Někdy ale jen dobře jíst a hýbat se nestačí. Pak přichází na řadu přípravky na výživu kloubní chrupavky. Na výběr je mnoho druhů a pro laika není jednoduché se v nich hned vyznat. V podstatě se ale dají rozdělit na dvě základní kategorie: kolagenové a vícesložkové.

Slovo kolagen pochází z řeckého slova kolla, která znamená lepidlo. A přesně tak funguje. Jde o bílkovinu, která je základním stavebním kamenem pojivových tkání – to znamená kostí nebo kloubních chrupavek.

Babské rady

Podle babské medicíny prospívá kloubům konzumace vývarů z kostí, tlačenky nebo gumových medvídků. Je to proto, že všechna tato jídla jsou bohatým zdrojem kolagenu. Do jaké míry je může tělo využít, je však nejasné. Proto lze sáhnout po čistém kolagenu v podobě potravinového doplňku. Vyrábí se ze želatiny, která se nejčastěji získává z kůží nebo kostí dobytka. Jedna tableta tak může tělu poskytnout velké množství základní látky pro zdravé klouby.

Kolagenové doplňky

Bohužel naše tělo není na kolagenové doplňky ideálně nastaveno. Když je pozřete, nemáte záruku, že se kolagen opravdu dostane až do vašich kloubů a o efektivitě těchto přípravků se často přou i lékaři. Proto existují vícesložkové přípravky kombinující hned několik látek podporujících zdraví chrupavky. Nejčastěji jsou to sulfáty glukosaminu a chondroitinu. Tyto látky se přirozeně nachází v kloubech, zvyšují jejich pružnost a chrání je před poškozením. Populární je také sloučenina síry známá jako MSM, jíž se připisují protizánětlivé účinky. Artróza je v prvé řadě dlouhodobá nemoc. Pro její zpomalení klíčová pravidelnost a trpělivost, ať už se to týká cvičení, střídmosti v jídle nebo užívání léků.